Last Updated:
Screenshot, wyniki pozycjonowania
Screenshot, wyniki pozycjonowania

Dobry katalog SEO - czym się charakteryzuje?

To już nie pierwszy artykuł o katalogach stron internetowych na naszym blogu. Tym razem chcielibyśmy opowiedzieć, jak zmieniły się katalogi SEO przez lata i na co zwrócić aktualnie uwagę, by właściwie promować witrynę, bloga lub portal. Okazuje się bowiem, że wielu "specjalistów" od pozycjonowania stron internetowych błądzi po katalogach szukając parametrów archaicznych, nic współcześnie nie mówiących ani nie dających...

Co to jest katalog SEO?

Katalog SEO to nic innego jak strona gromadząca zasoby posegregowane w jakiś określony sposób (kategorie). Zasoby (linki do konkretnych stron) powiązane są zwykle ze słowami kluczowymi i krótszymi, bądź dłuższymi opisami. 

Kiedyś było podobnie, jednak zanim Google stało się użytecznym narzędziem w przeszukiwaniu zasobów internetu, trzeba było posługiwać się katalogami stron. Później katalogi stały się narzędziem dla pozycjonowania stron internetowych w wynikach wyszukiwania Google. Liczył się wtedy Page Rank (obecnie nieużywany lub używany tylko niejawnie przez Google).

Jakie parametry powinien mieć dobry katalog SEO?

Oczywiście nie twierdzę, że wspomniany wyżej PR jest bez znaczenia, skoro jest szansa, że Google jeszcze go używa, ale moim zdaniem lepiej wypada pozycjonowanie strony poprzez bardziej nowoczesne katalogi SEO, jak np. ten.

Na czym polega różnica między katalogiem SEO nowoczesnym, a klasycznym?

Klasyczny katalog SEO jest co raz częściej niżej ważony przez Google, ponieważ gigant z Doliny Krzemowej co raz częściej podkreśla, jak bardzo nie lubi wymiany linkowej i marnowania zasobów. Najbardziej wartościowymi linkami (zapleczem linkowym) dla wyszukiwarki Google i jej robotów są linki organiczne, czyli takie, które użytkownicy internetu tworzą samodzielnie, bez "złych" intencji pozycjonowania danej strony.

Stąd nowocześni pozycjonerzy wychodzą naprzeciw "oczekiwaniom" Google tworząc co raz to wymyślne metody linkowania do pozycjonowanej strony. Dlatego zwykły katalog SEO, zwłaszcza ten, który wymaga linku zwrotnego, jest co raz bardziej nieporządany.

Jaki jest najskuteczniejszy sposób tworzenia zaplecza linkowego?

Oczywiście jest na to kilka niezawodnych metod, aczkolwiek co raz trudniej znaleźć miejsca w internecie, które do tego się nadają! 

Najbardziej skuteczną metodą jest linkowanie z forów internetowych pod warunkiem, że link z takiego miejsca ma parametr rel=dofollow (lub daje czysty link <a href="adres strony">tekst linku</a>)! Fora dodatkowo mają wysoki Domain Rating i generują spory ruch.

Drugą skuteczną metodą, choć Google odgraża się, że nie będzie tego tolerował, jest artykuł sponsorowany. Jest jeden warunek: link do strony musi być wstawiony w taki sposób, żeby nikt się nie zorientował. To normalne, że autorzy artykułów odsyłają do innych stron internetowych, ale jeśli napisze się "Artykuł napisany dzięki stronie tej i tej", to jest już lekką głupotą!

Blogi internetowe (takie jak ten) są równie dobrym sposobem wybicia się ze swoją stroną. Można podsyłac nam artykuły i/lub tworzyć własne blogi zapleczowe. Warunek jest jeden: muszą one zawierać treści wysokiej jakości, które przydadzą się użytkownikom i zostaną przez to wysoko ocenione przez Google. Jest to obecnie bardziej wartościowe w ocenie robotów niż wysokie parametry zwykłego katalogu SEO, dlatego nawet nowy blog może być bardziej skuteczny niż stary, dobry katalog stron internetowych w mocnej i już wypozycjonowanej domenie, jeśli zawiera tylko tabelki.

Ostatnią rzeczą jest wysoki Domain Rating?

To parametr określany i obliczany przez stronę ahrefs.com. Jest to obecnie najbardziej uznawany wyznacznik jakości linku w połączeniu z jego zapleczem backlinków. Warto więc założyć stronę, która wrzuci link do naszej pozycjonowanej, choćby ów hiperłącze pochodziło z pustej witryny, ale z wysokim DR.

Dowody na powyższe tezy!

Pozycjonowałem ostatnio stronę noalejakto.pl. Działania jakie wykonaliśmy polegały na przyspieszeniu Wordpressa (obecnie jest 3x szybszy wg Page Speed Insights i 4x szybszy na GtMetrix), usystematyzowaniu kategorii artykułów i wreszcie tworzenie zaplecza linkowego. Efekty na poniższym screenshocie:

Wzrosty strony noalejakto.pl po zastosowaniu odpowiednich działań zaplecza SEO
Na czerwono oznaczono moment wprowadzania zaplecza linkowego opisanego w tym artykule!

Pragnę zaznaczyć, że w czasie zaznaczonym czerwoną linią zaczęto wprowadzać zmiany, o których mowa w całym tym artykule: utworzono kilka wpisów na nowych katalogach i blogach spełniających rolę nowoczesnego katalogu. Oczywiście średnia pozycja nie jest imponująca za cały ten okres, ale strona zdecydowanie uzyskała wielki skok w ilości wyświetleń i ilości kliknięć. Jest to dopiero początek drogi, gdyż dużo też zależy od publikowanych treści, jednak nagłe efekty udowadniają tezy zawarte w tym artykule.

Czy link zwrotny katalogu to zło?

Nie! Zdecydowanie nie! To konieczność, jednak tak, jak napisałem powyżej, nie może być mowy o wymianie linkowej. Jeśli np. publikujesz u nas jeden wpis, nie ma wymogu linku zwrotnego. Jeśli zaś chcesz więcej niż jeden artykuł/link, powinieneś dodać link zwrotny prowadzący do naszej strony. Jednak ów link zwrotny powinien pochodzić ze strony innej niż te, które polecasz u nas. 

Innymi słowy warto linkować katalog SEO lub blog SEO, który do Ciebie linkuje, ale na innej stronie niż ta, którą linkuje (niezły galimatias, co?). Katalog stron, który otrzymuje dużo mniej linków przychodzących, niż "produkuje" tych wychodzących, powoli traci na wartości i przynosi słabsze efekty! Dlatego większość szanujących się katalogów wymaga linku zwrotnego. Dlatego też każdy webmaster lub pozycjoner powinien mieć conajmniej kilka stron zapleczowych, aby odpowiednio całe linkowanie poprzeplatać (o tym w innym wpisie) i pamiętać o tym, że dając komuś link zwrotny działa również na swoją korzyść!

Podsumowanie

Warto inwestować w treści służące do tworzenia zaplecza strony. Każda daje efekty, ale nawet nowe strony z treściami wyższej jakości, z czystym i szybkim HTML-em i pisane w formie bloga lub forum dają największe efekty pozycjonowania SEO. Treści (jeśli ktoś nie ma czasu lub umiejętności do ich samodzielnego stworzenia) można kupić na platformach pośredniczących między copywriterem a zleceniodawcą - np. Good Content albo UseMe, czy innej... Ważne, by były to treści wysokiej jakości, napisane zgodnie ze standardami SEO i zostały opublikowane na stronie takiej jak nasza. Dlatego polecamy blogowe/katalogowe strony naszego autorstwa:

  • katalogi.opx.pl - ten blog
  • informacje.keep.pl - mniejsze wpisy
  • polecamy.pev.pl - tu również mniejsze wpisy, ale można polecać nie tyle strony, co poszczególne artykuły lub ich grupy pod warunkiem zamieszczenia jakiegoś, sensownego ich opisu
  • katalogowo.cba.pl - wysoki DR, katalog w klasycznym stylu, możliwie najczystszy html